יום ראשון, 30 בספטמבר 2012

אופציות מעוף – שוק הנגזרים ואופציות על מדד המעוף


נגזרים הם כלים פיננסיים שערכם תלוי בנכס בסיס אחר ואינו עומד בפני עצמו, אופציות מעוף הן הכינוי לנגזרים הראשונים- מכשירים עתידיים ופיננסיים שערכם 'נגזר' מערכו של הנכס האחר. שמו של מדד המעוף, מדד ת"א 25 המייצג את 25 החברות הגדולות במשק הישראלי לקח את שמו מן הנגזרים הראשונים. שוק הנגזרים העולמי הוא אחת התעשיות הפיננסיות הגדולות בעולם ויש האומרים הגדולה ביותר. בארץ נגזרים נסחרים בבורסה במתכונת מוגבלת ודרך הבנקים וחברות מסחר אלקטרוני באופן נרחב יותר.

מסחר באופציות בורסאיות
אופציות בורסאיות הן חוזים עתידיים בין מוכר וקונה המאפשרים רכישה/מכירה של נכסים במחיר הנקוב באופציה באם תנאי האופציה מומשו. במידה ותנאי האופציה מומשו ברגע פקיעתה בעל האופציה רשאי לרכוש את הנכס או למכור אותו (תלוי בסוג האופציה – רכישה או מכירה) במחיר המוסכם מראש באופציה. הנכסים עליהם ניתן לרכוש או למכור אופציות בבורסה הישראלית הם מדד הבנקים, מדד אג"ח ממשלתי, שער הדולר-שקל וכמובן אופציות מעוף– מדד ת"א 25. כמו כן, ישנן מספר מניות עליהן ניתן לרכוש אופציות והן מניות חברת טבע, פועלים, לאומי, מניית כיל, מזרחי טפחות, דיסקונט, מניית רציו, אבנר וישראמקו. תאריך הפקיעה של אופציות מעוף ואחרות בבורסה הוא יום חמישי האחרון בחודש. 

אופציות דיגיטאליות–מסחר באופציות עם סיכון ידוע מראש
אופציות בורסאיות תלויות בהתנהגות נכס הבסיס ונתונים רבים נוספים, חישוב הרווח וההפסד מורכב וגם הוא תלוי בגורמים רבים. מנגד, בשנים האחרונות עם התפתחות פלטפורמות המסחר האלקטרוניות, אופציות נסחרות במתכונת בינארית על ידי הבנקים ועל ידי חברות מסחר אינטרנטיות. אופציות אלו מכונות אופציות דיגיטאליות והן שונות במקצת מאופציות בורסה. 
אופציות דיגיטאליות, או בשמן השני בינאריות, הן אופציות עם שתי אפשרויות בתאריך הפקיעה – רווח או הפסד של סכום קבוע מראש. שלא כמו אופציות בורסאיות, כאן אין הפתעות והסוחר יודע בדיוק מה הרווח הצפוי לו בתאריך הפקיעה ומה ההפסד הצפוי אם הוא לא הצליח בהשקעתו. אופציות אלו דורשות מן המשקיע להגיע להחלטה אחת בלבד – להחליט האם ערכו של נכס הבסיס יעלה או ירד. המשקיע הצליח לחזות נכון – הרווח יכול להגיע ל-85% מערך האופציה, המשקיע לא חזה נכון – יפסיד בין 80% ל-90% מהשקעתו. 

אופציות מעוף דיגיטאליות
בתחום האופציות הדיגיטאליות, אופציות מעוף הן אופציות חיזוי על מדד המעוף, מדד ת"א 25. סוחר אופציות מעוף 'מהמר' על עלייה או ירידה של המדד ורוכש אופציות בהתאם לחיזוי שלו. אם המשקיע חוזה עלייה בערך המדד ירכוש אופציה מסוג CALL, אם הוא חוזה ירידה בערך המדד ירכוש אופציה מסוג PUT. אופציות מעוף דיגיטאליות כוללות אפשרות של בחירת זמן הפקיעה של האופציה, ניתן לבחור זמן קצר מאוד כמו 10 ד' או מספר ימים עד שבועות אפילו. אופציות מעוף אלו מציעות למשקיע גמישות רבה יותר מאופציות בורסה על מדד המעוף, רווחים מהירים יותר וגבוהים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה