יום ראשון, 30 בספטמבר 2012

אופציות מעוף – שוק הנגזרים ואופציות על מדד המעוף


נגזרים הם כלים פיננסיים שערכם תלוי בנכס בסיס אחר ואינו עומד בפני עצמו, אופציות מעוף הן הכינוי לנגזרים הראשונים- מכשירים עתידיים ופיננסיים שערכם 'נגזר' מערכו של הנכס האחר. שמו של מדד המעוף, מדד ת"א 25 המייצג את 25 החברות הגדולות במשק הישראלי לקח את שמו מן הנגזרים הראשונים. שוק הנגזרים העולמי הוא אחת התעשיות הפיננסיות הגדולות בעולם ויש האומרים הגדולה ביותר. בארץ נגזרים נסחרים בבורסה במתכונת מוגבלת ודרך הבנקים וחברות מסחר אלקטרוני באופן נרחב יותר.

מסחר באופציות בורסאיות
אופציות בורסאיות הן חוזים עתידיים בין מוכר וקונה המאפשרים רכישה/מכירה של נכסים במחיר הנקוב באופציה באם תנאי האופציה מומשו. במידה ותנאי האופציה מומשו ברגע פקיעתה בעל האופציה רשאי לרכוש את הנכס או למכור אותו (תלוי בסוג האופציה – רכישה או מכירה) במחיר המוסכם מראש באופציה. הנכסים עליהם ניתן לרכוש או למכור אופציות בבורסה הישראלית הם מדד הבנקים, מדד אג"ח ממשלתי, שער הדולר-שקל וכמובן אופציות מעוף– מדד ת"א 25. כמו כן, ישנן מספר מניות עליהן ניתן לרכוש אופציות והן מניות חברת טבע, פועלים, לאומי, מניית כיל, מזרחי טפחות, דיסקונט, מניית רציו, אבנר וישראמקו. תאריך הפקיעה של אופציות מעוף ואחרות בבורסה הוא יום חמישי האחרון בחודש. 

אופציות דיגיטאליות–מסחר באופציות עם סיכון ידוע מראש
אופציות בורסאיות תלויות בהתנהגות נכס הבסיס ונתונים רבים נוספים, חישוב הרווח וההפסד מורכב וגם הוא תלוי בגורמים רבים. מנגד, בשנים האחרונות עם התפתחות פלטפורמות המסחר האלקטרוניות, אופציות נסחרות במתכונת בינארית על ידי הבנקים ועל ידי חברות מסחר אינטרנטיות. אופציות אלו מכונות אופציות דיגיטאליות והן שונות במקצת מאופציות בורסה. 
אופציות דיגיטאליות, או בשמן השני בינאריות, הן אופציות עם שתי אפשרויות בתאריך הפקיעה – רווח או הפסד של סכום קבוע מראש. שלא כמו אופציות בורסאיות, כאן אין הפתעות והסוחר יודע בדיוק מה הרווח הצפוי לו בתאריך הפקיעה ומה ההפסד הצפוי אם הוא לא הצליח בהשקעתו. אופציות אלו דורשות מן המשקיע להגיע להחלטה אחת בלבד – להחליט האם ערכו של נכס הבסיס יעלה או ירד. המשקיע הצליח לחזות נכון – הרווח יכול להגיע ל-85% מערך האופציה, המשקיע לא חזה נכון – יפסיד בין 80% ל-90% מהשקעתו. 

אופציות מעוף דיגיטאליות
בתחום האופציות הדיגיטאליות, אופציות מעוף הן אופציות חיזוי על מדד המעוף, מדד ת"א 25. סוחר אופציות מעוף 'מהמר' על עלייה או ירידה של המדד ורוכש אופציות בהתאם לחיזוי שלו. אם המשקיע חוזה עלייה בערך המדד ירכוש אופציה מסוג CALL, אם הוא חוזה ירידה בערך המדד ירכוש אופציה מסוג PUT. אופציות מעוף דיגיטאליות כוללות אפשרות של בחירת זמן הפקיעה של האופציה, ניתן לבחור זמן קצר מאוד כמו 10 ד' או מספר ימים עד שבועות אפילו. אופציות מעוף אלו מציעות למשקיע גמישות רבה יותר מאופציות בורסה על מדד המעוף, רווחים מהירים יותר וגבוהים.

יום ראשון, 23 בספטמבר 2012

מה היא אופציה מסוג One Touch ?

מחפשים דרך להרוויח בשוק האופציות? על אופציה מסוג One Touch שמעתם? אופציות אלו מאפשרות מינוף גבוה מאוד של ההשקעה, הרבה יותר גבוה מכמעט כל סוג מסחר אלקטרוני אחר, במיוחד עבור המשקיע הביתי.

מה הן אופציות? מהן אופציות דיגיטאליות?
אופציות וחוזים עתידיים הם חלק משוק הנגזרים, נגזרים הם מכשירים פיננסיים שערכם תלוי לחלוטים בערכו של נכס בסיס כלשהו, כלומר – נגזר מערך של נכס אחר. הנכסים יכולים להיות מניות, מט"ח, שערי מדדים או סחורות כמו נפט, זהב וכן הלאה.

אופציה היא חוזה בין שני צדדים – קונה ומוכר, המאפשר לרכוש או למכור נכס כלשהו במחיר מסוים בתאריך הנקוב באופציה בתנאי שהתנאים הרשומים בחוזה מתקיימים. כך למשל, בתנאי שערך מדד ת"א 25 יגיע ל-1,138.34 יירכשו 3000 מניות במחיר של 50 ₪ למניה ביום האחרון של חודש אוקטובר. לרוכש האופציה לרוב יש אפשרות לא לקנות את נכס הבסיס ולקבל את ההפרש תמורת תשלום פרמיה.

אופציה דיגיטאלית עובדת בצורה מעט שונה מאופציות רגילות. המסחר הדיגיטאלי נעשה דרך פלטפורמות ממוחשבות אונליין. באופן גורף, כל האופציות הדיגיטאליות לא מאפשרות רכישת נכס הבסיסי בפועל, המטרה כאן היא לחזות עלייה או ירידה של נכס הבסיס. משקיע שחושב למשל שערכו של המדד ירד ירכוש אופציה מסוג PUT, במידה והוא צודק ישולמו לו עד 85% מערך השקעתו.

איך עובדת אופציית One Touch ?
אופציה מסוג One Touch, או אופציית 'נגיעה' היא אופציה ככל אופציה דיגיטאלית אחרת עם הבדל אחד משמעותי מאוד. כאן לא חוזים עלייה או ירידה בלבד, באופציות נגיעה המטרה היא להחליט האם ערך נכס הבסיס יגיע בשלב כלשהו במהלך חיי האופציה לשווי הנקוב באופציה. למשל, אופציות דולר שקל מסוג נגיעה כשערך הנגיעה הוא 4.359, האופציה פוקעת בעוד 10 ימים. במידה ובמהלך עשרת הימים הבאים ערך הדולר יגיע ולו פעם אחת ל-4.359, רוכש אופציה זו מקבל את כספו.

מה פוטנציאל הרווח עם אופציה מסוג נגיעה?
עוד הבדל 'קטן' בין אופציות דיגיטאליות לאופציות נגיעה הוא פוטנציאל הרווח. בעוד אופציות דיגיטאליות מציעות רווח של בין 60% ל-85%, אופציה מסוג נגיעה יכולה להציע רווח של 200% ואף יותר. אין ספק שעבור משקיע בכל סדר גודל מדובר על מינוף אדיר והזדמנות לרווח מעולה.

האם כדאי להשקיע באופציות נגיעה?
כדאיות ההשקעה היא כמובן סוגיה מעניינת, כמו בכל אפיק השקעה אחר גם כאן יש אלמנט של סיכון וחשוב להבין בדיוק למה נכנסים לפני שמתחילים להשקיע. יש לזכור כי המשקיע לא בוחר את שער הנגיעה ולכן הוא יכול להיות גבוה או נמוך בצורה מעט לא סבירה – גודל הסיכון מתאים לגודל התמורה הפוטנציאלית, ככל שהסבירות של הנגיעה קטנה יותר אחוז הרווח גדול יותר.

יום רביעי, 19 בספטמבר 2012

כל מה שחשוב לדעת על אופציות מעוף



אופציות מעוף הן אופציות על מדד ת"א 25 אשר נחשב למדד המוביל ובו עשרים וחמישה חברות שערכן נמדד ונמצא הגבוה ביותר בשוק הבורסה כיום. מסחר באופציות מתבצע כיום באופן דיגיטאלי באמצעות האינטרנט דרכו מועברים ההוראות של מכירה או קנייה של אופציות בבורסה. המחסר באופציות אלה מקנה לכל משקיע את הזכות לרווח הגבוה פי מאה משווי המדד. היום בו מועד פקיעת האופציות מתרחש הוא יום חמישי האחרון של כל חודש והוא נחשב ליום בו המסחר מאוד פעיל ומעניין במיוחד עבור הסוחרים והמשקיעים השונים באופציות.

אופציות מעוף – למה זה כדאי?
מניות ואופציות מעוף הן כלי נהדר שבאמצעותו ניתן להשקיע סכומים קטנים שיכולים להביא לרווחים גבוהים. אופציות מעוף יכולות לתת מענה לכל אדם המבקש להגיע לרווחים בין אם מדובר בעלייה או ירידה של נכס הבסיס ומהוות דרך טובה ויעילה המגנה על ההשקעה במניות ובאופציות. במידה והמשקיע יודע באילו עסקאות לבחור והיכן להשקיע, ההשקעה תניב פרי.

מסחר באופציות מעוף – סוגי משקיעים
המסחר באופציות מעוף מיועד כאמור עבור כל מי שמעוניין להגדיל את המשכורת החודשית ולהתחיל לעסוק במסחר באופציות. כתוצאה מכך נוצרו שלוש קבוצות עיקריות של משקיעים באופציות מעוף:
·         משקיעים הנוהגים לבצע פעולות בסיסיות ביותר בתחום מסחר באופציות מעוף. בין השאר משקיעים מקבוצה זו המחזיקים במניית מעוף וחוששים כי ערכה ירד, נוהגים לרכוש אופציות PUT  וכך גם אם ערך המניה ירד, ערך האופציה שרכשו על מנת להגן על עצמם יעלה ועדיין ייצאו כשידם על העליונה.
·         משקיעים במסחר באופציות שלרוב מבצעים פעולות שונות בהתאם לתנודות ולשינויים המתרחשים בשוק. קבוצה זו מתחלקת לשני תת קבוצות – משקיעים במניות ומשקיעים במעוף, כאשר האחרונים הם שמגיעים לרווחים גבוהים יותר כיוון שדרושה להם השקעה קטנה יותר עבור רווחים יחסית גבוהים.
·         משקיעים הנוהגים לבצע מסחר על פי אסטרטגיות ידועות מראש המותאמות על פי הנתונים המתקבלים מהשוק. אלו הם משקיעים מקצוענים שלרוב נעזרים גם במערכות אוטומטיות המחשבות סיכויי הצלחה בהתאם לנתונים המוזנים אליהם ואף ניתן לשדר באמצעותם הוראות למכירה או רכישה של אופציות.

מניות ואופציות מעוף – סיבות להפסדים
מסחר באופציות מעוף יכול לעיתים להביא להפסדים הנובעים מכמה סיבות כמו האפשרות להרוויח סכומים גבוהים בזמן יחסית קצר אשר גורמת למשקיעים רבים באופציות להמר על הרבה עסקאות על אף העובדה שהידע שלהם לוקה בחסר. המסחר באופציות מעוף דורש ידע שבחסרונו, המשקיעים עלולים לקחת סיכונים מיותרים וכתוצאה מכך להביא להפסד גבוה של כספים. אנשים המכירים את תחום המסחר באופציות, סביר להניח שיידעו כיצד לקחת סיכון שסיכויי ההצלחה בכל עסקה שיבצעו גבוהים יותר. רבים מהאנשים המחליטים להשקיע באופציות עושים זאת באופן לא מושכל שגורם להם לעשות לא מעט טעויות בשיקולי הרכישה והמכירה שבסופו של כל יום עסקים מותיר אותם עם הפסדים.